Løbetræning når der er koldt

Du kender det uden tvivl – du sikker hjemme en kold vinterdag og føler du burde være en smule mere aktiv. Overvejer et øjeblik at besøge det lokale fitnesscenter, men huske så at alt den slags jo er lukke ned pga. en virus i omløb. Skal du bide i det sure æble, finde de gamle løbesko frem og løbe en tur ude i kulden? Eller er det nu mere rart, bare at gå tilbage til sofaen og se et afsnit mere af game of thrones? Lad os se lidt nærmere på løbetræning om vinteren, og hvordan du alligevel kommer ud af døren, selv når der er koldt ude.

Læs mere: Løbetræning om vinteren

Brug det rigtige træningsudstyr

Selvom der er lidt kold og glat ude, behøver dette ikke at afholde en fra at løbe en tur et par gange om ugen. Det gælder blot om at have styr på dit træningsudstyr. Selvom det måske ikke er vejr til at træne på sin Airtrack ude i haven, eller på havetrampolinen, så er der næsten altid vejr til at løbe en tur. Men har du ikke udstyret i orden, så kan det hurtigt blive en rigtig træls fornøjelse som vi siger i det jyske. Gamle glatte løbesko som ikke kan stå fast i sne og is, gør det svært at løbe stabilt, eller i værste tilfælde ligefrem farligt at løbe ude. Mangel på handsker, hue eller varmt løbetøj gør at du blive kold og det så bestemt ikke længere at rart at løbe ude. Er det mørkt ude, så husk lys eller som minimum reflekser. Har du ikke alt der skal til af udstyr for at løbe ude på en kold vinter dag, så fungere træningen ikke optimalt og du risikere at komme til skade, eller hurtigt køre træt i det, og måske kun komme afsted en til to gange. Så hvis du overvejer at træne om vinteren, sørg for at have som minimum et par gode løbesko der kan stå fast på glat underlag. Varmt træningstøj du kan ånde igennem. Og det vigtigst her om vinteren, masser af reflekser på tøjet så billister kan se du kommer løbende. Det bliver overraskende hurtigt mørkt i disse vinter dage, så selvom det måske var lyst da du tog afsted ved 15:30 tiden, er det ikke sikkert det stadig er lyst inden du når hjem igen.

Læs også: Gymnastik træning hjemme om vinteren

Hold motivationen oppe

Når det er kold ude, måske også mørkt, trist og vådt, så kan det være svært at finde motivationen frem og komme ud og løbe en tur. Igen kunne løsningen her være at forkæle dig selv lidt med noget nyt træningsudstyr. Nyt udstyr skal jo selvfølgelig afprøves, og derfor kan dette alene være en god grund til at komme ud og løbe en tur. Det vigtigste er dog lige som med alt andet fysik træning, som fitness, styrketræning, svømning og alt andet, at du kommer ind i en fast rutine. Går der for mange dage hvor man ikke får trænet i, så kan det ofte være rigtig svært at komme tilbage til træning og finde motivationen igen. Så sørg for at komme ind i de gode rutiner hold træningen ved lige, selv på de dage hvor der måske er ekstra koldt eller vådt ude. Når du først er kommet af sted og har løbet lidt, så føles det alligevel ofte temmelig rart, også selvom det er koldt, mørkt eller regner lidt ude.

Læs også: Træning ude på sin Airtrack og Webshop inden for sportudstyr

Undgå skader

Er jorden glat og frossen så er der risiko for at glide på det glatte underlag eller at vride om på foden. Vi ser hvert år en masse ekstra skader om vinteren. En stor del af disse skade skyldes forkert fodtøj, typisk 5-6 år gamle løbesko som er godt nedslidte. Eller er det er mørkt og man ikke lige se den gren eller isklump på løbestien. Så skal du ud og løbe, pas lidt ekstra på dig selv i disse tider og husk reflekser.

Læs også: Sport og gymnastik træning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create your website with WordPress.com
Kom igang
%d bloggers like this: